logo-kol-ha

התמכרויות נפוצות ודרכי טיפול – הכתבה שתעשה לכם סדר

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

בעולם המודרני שבו אנו חיים, הרבה מאוד אנשים נוהגים להשתמש בביטוי "אני מכור" כמעט בצורה אוטומטית על מנת לתאר הרגלים קבועים שלהם. לדוגמא, אנשים שאינם יכולים להתחיל את הבוקר ללא הקפה או אינם מסוגלים לסיים ארוחה בלי לקנח במשהו מתוק מיד יתארו זאת בתור "התמכרות", אם כי התמכרות זהו מצב חמור הרבה יותר של תלות ממשית, כזו אשר עשויה לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים. ובכן, בכתבה זו, נציג לכם התמכרויות נפוצות ודרכי טיפול אפשריות.

 

סוגי התמכרויות נפוצות

בעת בה אנו מדברים על התמכרויות נפוצות, חשוב מאוד לציין כי עליכם לדעת שישנם שני סוגי התמכרויות עיקריים אליהם ניתן לחלק התמכרויות נפוצות בימינו – התמכרות לכימיקלים, והתנהגויות התמכרותיות. התמכרות לכימיקלים בדרך כלל תהיה אינטנסיבית פי כמה, והיא מתארת התמכרות לחומרים מסוימים כמו סמים, אלכוהול, טבק וכדומה. בדרך כלל, תהליך הגמילה במקרים כאלו יהיה מורכב מאוד, זאת מאחר וקיימים חומרים מסוימים מהם גוף האדם מתקשה מאוד להיגמל. כך לדוגמא גמילה ממשככי כאבים ידועה בתור סבל רב אותו חווה האדם אשר מתמודד איתה. מנגד, התנהגויות התמכרותיות מתארות התמכרויות שהן יותר פסיכולוגיות, כמו למשל התמכרות למשחקי מחשב, התמכרות לקניות וכדומה, אם כי לעיתים התמכרויות נפוצות אלו עלולות להיות אינטנסיביות והרסניות לא פחות, כמו לדוגמא כאשר מדובר על התמכרות להימורים.

 

מהי ההתמכרות עצמה?

לפי מומחים, קיימים שני מאפיינים מרכזיים לכל הגדרת התמכרות:

  • פיתוח סיבולת – הסתגלות של האדם לחומר אותו הוא צורך, מה שמוביל למעין צורך נבנה להמשיך להשתמש באותו החומר ואפילו להגביר את המינון בהמשך. תחת סימן זה ניתן לכלול גם התנהגויות שונות כמו ניסיונות להפסיק שאינם מצליחים, עליה מתמשכת בתחושת הצורך להשתמש באותו החומר ואיבוד עניין בתחומים אחרים בחיים.
  • בלעדיות של החומר – כאשר אדם מצוי בהתמכרות חמורה, בדרך כלל הדבר אליו הוא מכור יתפוס מעין בלעדיות בחייו, כלומר החומר יהפוך למושא העניין העיקרי שלו. זו הסיבה לכך שהמון מכורים מתחילים להזניח את עצמם, את המצב הכלכלי שלהם ואפילו את מערכות היחסים והקשרים שלהם. 
פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך