logo-kol-ha

מכון emg – האם קיימים הבדלים בין המכונים?

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים גם הרפואה לא מפסיקה להתקדם וכיום ישנן בדיקות רפואיות מתקדמות המצילות חיים. בדיקת Emg היא בדיקה המאפשרת את בחינתה של הפעילות החשמלית בגופו של האדם ויכולה לאבחן ולשלול מצבים של פגיעה במערכת העצבים או בשרירים, מחלות שונות ועוד בעיות שמקורן בפעילות החשמלית. הבדיקה מחולקת למעשה לשני סוגים של בדיקות, בדיקה שבודקת את ההולכה העצבית בגוף המטופל או בדיקה שבודקת את ההולכה בשרירים, שהיא למעשה בדיקת ה-emg. לרוב שתי הבדיקות מבוצעות במקביל כי בדיקה אחת לא מספקת תמונה מספיק מלאה, ישנם מקרים רבים בהם בעיה בהולכה עצבית יכולה להשפיע על פעילות השרירים. את הבדיקות מבצעים לרוב דרך קופת החולים או מכון emg פרטי המתמחה בבדיקה.

 

מה צריך לדעת לפני הבדיקה במכון emg?

בדיקת emg אינה כואב מאד אך מערבת אי נוחות קלה. משך הבדיקה הוא בין חצי שעה לעד שעה וחצי. את הבדיקה אפשר לקיים בכפוף לסל התרופות במסגרת קופות החולים או באופן פרטי. בדומה לבדיקות פרטיות אחרות כמו סיטי או צנתור וירטואלי מחיר הבדיקה משתנה בהתאם למכון בו היא מתקיימת. לא נדרשת הכנה מיוחדת לבדיקה, מלבד המנעות משימוש בקרמים באיזור הנבדק. מומלץ להגיע בביגוד שמאפשר לחשוף את האיזור הנבדק, לדוגמה מכנסיים קצרים לבדיקה ברגליים. אם המטופל לוקח תרופות באופן קבוע, או נמנה על אחד מגורמי הסיכון שאינם מאפשרים לעבור את הבדיקה, עליו לציין זאת בפני הרופא המטפל. הבדיקה לא מבוצעת תחת הרדמה משום שנדרשת השתתפותו הפעילה של המטופל. לאחר הבדיקה אין צורך לרוב במנוחה נוספת, אשפוז או התאוששות והמטופל יכול לחזור לסדר יומו הרגיל.

 

מי לא יכול לעבור את הבדיקה?

לרוב לא יעברו את הבדיקה ילדים בגילאי 16 ומטה, מטופלים שהושתל להם בעבר קוצב לב, מטופלים שנוטלים נוגדי קרישה מסוגים מסויימים ומטופלים בעלי רקע נפשי.

 

למה הבדיקה חשובה?

גוף האדם כולו פועל באמצעות מערכות חשמליות שונות האחראיות על איברים שונים כמו המוח, הלב ומערכת העצבים. לדוגמה, כדי להפעיל שריר ספציפי בגוף האדם, מערכת העצבים מעבירה אותות חשמליים אל השריר ובכך מורה עליו לפעול. אם ישנו שריר שאינו מתפקד או חוסר תגובתיות של איברים מסויימים, יתכן והרופא המטפל יפנה לבדיקת emg לבירור נוסף.

 

איך מתבצעת בדיקת emg?

הבדיקה מתבצעת באמצעות החדרה של מחט עדינה או מספר מחטים עדינות המוחדרות לשרירים. המחטים כמובן חד פעמיות וסטריליות כבכל פרוצדורה רפואית. המחטים מחוברות לאלקטרודות חשמליות, ומודדות את הפעילות החשמלית המופקת באיזור הנבדק. הבדיקה נעשת בערות והמטופל נבדק במצבים של מנוחה ופעילות. אם הגוף במנוחה, נצפה לא לראות פעילות חשמלית, אם השרירים זזים נצפה לראות פעילות, אותה הבדיקה מודדת, מתעדת ומציגה באופן ויזואלי לבדיקת הרופאים.

 

איפה מבצעים את הבדיקה?

את הבדיקה ניתן לבצע או במכונים פרטיים או דרך הפניה אותה מקבלים מקופת החולים בה אתם חברים, שכן היא מתבצעת גם בבתי החולים ברחבי הארץ בערים הגדולות כמו תל אביב, אשדוד, באר שבע, חיפה ועוד. בכל אופן, יש לקבל הפניה מהרופא המטפל שלכם ולקבוע את הבדיקה. ברוב המקרים ההמתנה עבור בדיקות הנעשות דרך קופות החולים, ארוכה יותר, בהשוואה לבדיקות המתבצעות באופן פרטי ולכן אם מועד הבדיקה דחוף, לעתים שווה לפנות למכונים פרטיים, לקבל הפניה וטופס 17 ואז לקבל מועד קרוב יותר. חלק מתוצאות הבדיקה ניתנות במקום וחלקן דורשות אבחון ולכן לוקח מספר ימים עד מספר שבועות לקבל תשובה.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך