logo-kol-ha

אטופיק דרמטיטיס בהריון – מהן דרכי הטיפול?

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

בתשעת חודשי היריון הגוף עובר אינספור שינויים. שינויים פיזיים, שינויים מנטליים, שינויים הורמונליים אשר באים לידי ביטוי ובאופן שונה אצל כל אישה ואישה. יש נשים שיחוו את רוב תסמיני ההריון, אפילו את כולם, בעוצמות חזקות או חלשות ויש נשים שיעברו את ההריון בצורה כמעט חלקה ויסבלו מתסמין אחד או שניים בלבד. בכל אופן, אחת המחלות שיכולות להתפרץ בזמן ההריון נקראית אטופיק דרמטיטיס או במילים אחרות – אסטמה של העור.

 

מה הקשר בין ההריון לבין אסטמה של העור?

כאמור, היריון הוא תהליך ארוך וגם מורכב המשפיע על הגוף במגוון דרכים. בזמן ההריון, למעלה מ-90 אחוז מהנשים יחוו גם שינויים במבנה של העור. בעוד חלק מהנשים יחוו את עורן כזוהר ויפה, אחרות יפתחו יובש והפרעות במבנה האופטימלי של שכבות העור. אסטמה של העור היא תהליך דלקתי שבא לידי ביטוי ביובש, גירוד, אדמומיות ועוד. מדובר במצב שכיח מאוד ממנו שליש מהנשים ההריוניות סובלות. באתר atopic-d.org תוכלו לקבל מידע נוסף לגבי המחלה, הסיבות להיווצרותה ולדרכי הטיפול המתאימות ביותר עבורכם.

 

כיצד ההריון ישפיע על מצב האטופיק דרמטיטיס?

התסמינים באים בהתקפים ובהפוגות. יש נשים שחולות במחלה עוד לפני ההריון ויחוו התלקחויות פעילות בזמן ההריון ויש כאלה שיחוו הפוגה. לעומתן, יש נשים שבכלל לא סבלו מהתסמינים לפני ההריון והם מתפרצים רק בזמן ההריון ולאחר הלידה חולפים מעצמם. כך או כך, ככל הנראה התסמינים קשורים לשינויים ההורמונליים הדרסטיים שמתרחשים בגוף וזה מוביל לשפעול של תאים מסוג T של המערכת החיסונית, התגברות בפעילות של תאים מסוג T2 שנוצרים במטרה להגן על העובר בתהליך ההתפחות שלו. תהליך זה גורם להצטברות נוגדנים וציטוקנים שמעודדים את אותם תסמינים.

 

האם יש סיכונים למחלה בזמן ההריון?

הסיכון העיקרי הוא במחלה עצמה, שכן העור עובר תהליכי גירוי ועלולים להיווצר חתכים שיכולים לגרום להתפרצות זיהומים משניים. בנוסף, הדבר מעלה את הסיכון להרפס ולחיידק מסוג סטרפטוקוקוס שעלול לגרום לסיכון רב עבור העובר הן בזמן ההריון והן בסמוך ללידה. לכן, במידה ואת סובלת מהתסמינים המאפיינים את המחלה, חשוב מאוד לפנות לרופא עור שיקבע עבורך תכנית טיפול מתאימה.

 

מה אפשר לעשות?

בראש ובראשונה, יש דרכים למנוע את אותן התפרצויות. למשל, חשוב להימנע מחשיפה לחומרים שיכולים לגרות את העור ולגרום להיווצרות של אלרגיות כמו מוצרי קוסמטיקה שונים וגם חומרי ניקוי. מומלץ לעשות שימוש אך ורק במוצרים קוסמטיים מתאימים לטיפול באסטמה של העור.

 

טיפולים ספציפיים

פרט לניסיון למנוע את אותן התפרצויות, חשוב גם לעשות שימוש בטיפולים מקומיים עם משחות מיוחדות אשר מכילות סטרואידים וניתנות במרשם רופא. רוב המשחות בטוחות לשימוש בהריון ואין מניעה למרוח אותן. בנוסף, יש להימצא תחת מעקב ולבצע ספירות דם בהתאם לצורך. כדאי לבחור בלבוש קל עשוי בדים נעימים וטבעיים כמו כותנה ופשתן, להימנע עד כמה שניתן מבדים סינטטיים וגם להקפיד על שינה באותם תנאים עם מצעים נעימים ונקיים. חשוב לייבש את העור היטב אחרי המקלחת.

 

לסיכום, אם את בהריון ואת שמה לב לתסמינים כמו גרד, אדמומיות וקילופים של העור, כדאי לגשת במהירות לרופא עור שיבדוק האם אכן מדובר באטופיק או בבעיה אחרת ולקבל טיפול ראוי ומתאים שיפחית את המצב הדלקתי בעור וימנע את הסיכון להתפרצויות במהלך כל ההריון. תוכלי לפנות לרופא עור דרך קופת החולים בה את חברה או לפנות לרופא פרטי במסגרת הביטוח שלך.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך