logo-kol-ha

הפרעות התנהגות בקרב ילדים

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה


הפרעות התנהגות בקרב ילדים מתוארות כדפוסי התנהגויות מפריעות בילדים, שנמשכים לפחות חצי שנה וגורמים לבעיות בבית הספר, בבית ובמצבים חברתיים. הפרעות אלו שונות מהתנהגויות מאתגרות שילדים מציגים לפעמים, כי כמעט לכל הילדים יהיו התקפי זעם, או שהם יתנהגו באופן תוקפני, כועס או מתריס בשלב מסוים.

מתי דרוש אבחון?

למרות שהן מאתגרות, התנהגויות אלו הן חלק נורמלי מהתפתחות הילדות. במקרים רבים, הפרעות התנהגות הן תוצאה של רגשות חזקים שהילד מביע באופן היחיד שהוא יודע איך. כתוצאה מכך, אנשי מקצוע בתחום הבריאות, שמועסקים, בין היתר, גם במסגרות כמו פנימיית נוער בסיכון, מאבחנים הפרעה התנהגותית רק כשההתנהגויות המפריעות הן חמורות, מתמשכות ומוגדרות מחוץ לנורמה לשלב ההתפתחותי של הילד. כאשר הילד נפגע מכך, כאשר הסביבה שלו נפגעת מכך וכאשר נלוות להפרעות גם בעיות אחרות כמו למשל בעיות רגשיות, בעיות פיזיולוגיות וכדומה, אז מומלץ לפנות לייעוץ כמו פסיכולוג ילדים, פסיכיאטר ילדים, הדרכת הורים, טיפולים מסוגים שונים, כאשר את המטפל והטיפול יש לבחור בהתאם לגיל הילד, האופי שלו, סוג הבעיה ממנו הוא סובל ורמת החומרה שלה.

אבחנה מבדלת מהפרעות אחרות

הפרעות התנהגות שונות גם מהפרעות הספקטרום האוטיסטי, שהוא מונח גג למצבים נוירו התפתחותיים שמשפיעים על האופן שבו חלק מהילדים מתקשרים, מתרועעים ומעבדים גירויים תחושתיים. אוטיזם עשוי לגרום להתנהגויות אצל ילדים, שמוגדרות על ידי מטפלים כחריגות או מאתגרות, אבל התנהגויות אלו הן תוצאה של האופן שבו ילדים אלו חווים את העולם.

הפרעת התנהגות

ילדים עם הפרעת התנהגות נוטים להפר כללים חברתיים בסיסיים, ואת זכויות אחרים. התנהגויות אלו עשויות להשפיע באופן משמעותי על החיים האקדמיים, החברתיים והביתיים של הילד, ולהתפתח גם בילדות וגם בגיל ההתבגרות. הסימפטומים של הפרעת התנהגות כוללים:

  • תוקפנות, שעלולה לגרום למריבות, התנהגות בריונית, או צער בעלי חיים.
  • הרס רכוש, כגון הצתת שריפות או פגיעה בחפצים.
  • הונאה, כגון שקר או הונאת אחרים.
  • הפרת כללים משמעותית, כגון היעדרות מבית הספר, בריחה או גניבה.

מאפייני הפרעת התנהגות

צעירים רבים עם הפרעת התנהגות מתקשים לפרש התנהגות של אחרים. כך, לדוגמא, הם עשויים להאמין שאדם מתנהג כלפיהם באופן עוין גם כאשר זה אינו המצב. ההפרעה גורמת להם להסלים לער התנהגות תוקפנית או אלימה.

ילדים עם הפרעת התנהגות עשויים גם להתקשות לחוש אמפתיה, או שהם סובלים ממצב אחר, כגון חרדה או הפרעת דחק פוסט טראומטית שמשפיעה על מחשבותיהם והתנהגותם.

הפרעה מתריסה אופוזיציונית

ילדים ובני נוער עם הפרעה מתריסה מציגים דפוס מתמשך של התנהגות עוינת כלפי דמויות סמכותיות, כגון הורים, מטפלים או מורים. בניגוד להפרעת התנהגות, ילדים עם הפרעה מתריסה אופוזיציונית נוטים להפר כללים מינוריים, ולא כללים עיקריים ונורמות חברתיות. הסימנים האפשריים של ההפרעה כוללים:

  • התקפי זעם ועצבנות
  • התנהגות שמדמה חקירה מתמדת של כללים באמצעות טיעונים תכופים
  • עקשנות מתמשכת, שעלולה להתבטא כסירוב לבצע הוראות או להתנצל על התנהגות
  • התנהגות פרובוקטיבית, כגון לעצבן או להרגיז אחרי בכוונה
  • יחס מרושע או נקמני.

רופאים מאבחנים הפרעת התנהגות רק במקרים בהם ההתנהגות מתמשכת במשך חצי שנה או יותר, גורמת להפרעה מתמדת בבית הספר, ואינה תוצאה של מצב בריאותי נפשי אחר.

טיפים למניעת הפרעות התנהגות אצל ילדים

  1. היו נוכחים בחייהם של הילדים שלכם
  2. בצעו התאמות בהתאם לקצב ההתפתחות של הילדים
  3. הימנעו משיטות ענישה מיושנות ומודל “הפרסים”
  4. היעזרו והתייעצו כבר מגיל צעיר
  5. כשמופיעה בעיה קטנה, טפלו בה ואל תחכו שהיא תגדל
  6. תנו מקום לרגשות
פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך