logo-kol-ha

פינוי בינוי: כך תוודאי שאת מקבלת תמורה הוגנת בעקבות הפרויקט

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

במסגרת כל פרויקט פינוי בינוי הדיירים מקבלים תמורות שונות, אך לא כל דירה תקבל תמורה זהה לזו של הדירה השכנה. איך תוודאי שאת ומשפחתך מקבלים את התמורה ההולמת? התשובות אצלנו:

התמורה היא גם תנאי

פרויקטים של התחדשות עירונית ובראשם תמא 38 ופינוי בינוי מספקים לבעלי הדירות תמורה מסוימת בעבור ההסכמה לפרויקט ובמקרה של פינוי בינוי, גם הריסה ובניית הבניין מחדש. התמורה שניתנת לכל דייר הופכת הרבה פעמים לקריטריון המשמעותי להסכמתם של הדיירים ומספקת מדד לשווי התהליך עבורם. 

סל התמורות המקובל

התמורה המקובלת היא דירה חדשה שגודלה לא קטן מגודלה של הדירה הקודמת ויש לה הצמדות חדשות כמו מחסן או חניה. תמורה נוספת היא קבלת תשלום שכר דירה שנועד לכסות את השכרת הדירה החלופית לאורך תקופת הבנייה וכן תשלום על הוצאות הפינוי והמעבר בשני המעברים. בנוסף, היזם הוא זה שמממן את שכר הטרחה של עורך הדין המייצג את הדיירים ואת עלותו של שמאי המקרקעין שהזמינו מטעמם. בחלק מהמקרים ישלם היזם גם דמי סיוע לוועד הבית למשך תקופה מסוימת. התמורות הללו משתלמות ליזם, שכן הוא מכפיל את כמות הדירות וגם מעלה משמעותית את ערך המקרקעין. 

אפשרויות נוספות

סל נוסף של תמורות מתייחס לבניין עצמו: שטח לובי גדול, שטחי מחסנים, חניות, מעליות, מרפסות ועוד. הדיירים מקבלים גם בניין חדש, אך גם התחדשות עירונית בשטחים הציבוריים שסמוכים לבניין: גינה משותפת, גן שעשועים ולפעמים אפילו התווספות של גני ילדים ותשתיות. 

האם דירות ספציפיות יקבלו תמורה "שווה" יותר? בהחלט כן

חשוב לזכור שתהליך פינוי בינוי איננו מאוזן ושעשויה להתרחש העדפת דירות ספציפיות לעומת אחרות. מדובר בעניין טבעי ביחס לחישוב התמורות שמקבל כל אחד מבעלי הדירה, משום שיש דירות שהושקע בהן שיפוץ במהלך השנים לעומת דירות שנותרו כפי שנבנו. חלק מהדירות כוללות חניה בטאבו וחלקן לא. לחלקן יש מזגן מיני מרכזי וחלקן נמצאות בקרקע וכוללות גינה. וכן הלאה. 

חלוקת התמורה על פי קביעת השמאי

השמאי הוא זה שקובע את החלק היחסי של כל דייר במסגרת פינוי בינוי או תמא 38. זהו שלב שגורם ללא מעט חיכוכים בין בעלי הדירות, אך אין מנוס ממנו. למרות זאת, עליכם לזכור שהשמאי שבחרתם זקוק לאמון שלכם, מכיוון שהוא דואג לאינטרסים של כל בעלי הדירות מול היזמים, לבטוחות, גובה שכר הדירה, לו"ז הפרויקט וכמובן סל התמורות המתקבל. 

חלוקת התמורות בפרויקטים של פינוי בינוי מוכרחה להתבצע באופן שקוף, ברור, אחיד וכמובן הוגן. השמאי בשיתוף עם נציגות הבניין מסכמים מראש על שיטת ניקוד ודירוג שבה יש פרמטרים רבים לבדיקה, כולל אלמנטים כמו כיווני אוויר, שטח, מצבה הפנימי של הדירה ועוד. כל דייר מקבל ניקוד, כאשר את סל התמורות שלו יקבל ביחס לניקוד של יתר הדיירים. 

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך