logo-kol-ha

איך מחשבים את זמני כניסת השבת?

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

חישוב זמני כניסת שבת – קל יותר מאי פעם

אם בעבר חישוב כניסת השבת היווה אתגר לא פשוט בעבור רובנו, כיום ניתן בקלות להתעדכן בזמני השבת ובפרט זמני כניסת השבת בערים מרכזיות, וזאת לאור העובדה כי באתרי האינטרנט ניתן לבחון בזמן אמת את זמני הכניסה כמו גם בעיתונים אשר מציניים מדי יום שישי את זמני כניסת השבת. עם זאת, רבים וודאי תוהים לעצמכם כיצד מחשבים את זמני כניסת השבת ומדוע השעה משתנה מעיר לעיר. אם גם אתם מצטרפים לתהיות, המדריך הבא הוא בדיוק בשבילכם. להלן ההסבר המלא לחישוב זמני כניסת שבת בערים מרכזיות, וכיצד החישוב משתנה בהתאם למיקום הגיאוגרפי של מקום מגוריכם. מוכנים? בואו נתחיל. 

איך מחשבים את זמני כניסת השבת?

בבריאת העולם בספר בראשית מצוין "ויהי ערב ויהי בוקר". ע"פ הדת היהודית, היום מתחיל מהערב ולאחריו היום (בשונה מדתות אחרות) ולכן גם השבת נכנסת בשעות הערב, מיד לאחר השקיעה. מועד הכניסה של השבת לרוב ע"פ הופעה של שלושה כוכבים בשמיים, אולם ע"פ ההלכה היהודית יש חובה להוסיף תוספת זמן על מועד הכניסה בהתאם לשקיעה וזאת לאור הזמן בין כניסת השבת לבין היציאה של השבת. בנוסף, החישוב משתנה בהתאם לקיץ או לחורף, כאשר בהתאם לשעון החורף השבת תיכנס כרבע שעה-עשרים דקות מוקדם יותר (מאחר והשמש שוקעת מוקדם יותר) מאשר בתקופת הקיץ. 

מדוע זמני כניסת השבת משתנות מעיר לעיר?

זמן כניסת השבת משתנה בהתאם למיקום גיאוגרפי. ככל שהעיר היא מזרחית יותר, כך זמן כניסת השבת מוקדם יותר. זמן כניסת השבת נקבעת כידוע ע"פ מועד השקיעה., הנגזרת של שקיעת השמש איננה מוגדרת בתנ"ך או בהלכה ולכן מדובר בתוספת זמן אותה לוקחים לקראת כניסתה של השבת, בהתאם לפסוק מספר ויקרא  "שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב מֵעֶרֶב עַד עֶרֶב תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם" אשר קובע כי על כל יהודי ללמוד כמה שיותר עד כניסת השבת, ולכן על בסיס שעות כניסת השבת מושכים כרבע שעה עד עשרים דקות, כאשר בכל אזור הזמן משתנה בהתאם למועד. כך לדוגמא, בירושלים השבת נכנסת כ 72 דקות לאחר כניסת השבת, ואילו בערים אחרות עומד הזמן על 20 דקות. בהתאם לכך, צאת השבת נקבעת כ 18 דקות לאחר השקיעה, וכן הופעה של שלושה כוכבים – בדומה לזמני הכניסה. על מנת להתעדכן במועדי כניסת וצאת השבת, מומלץ להיכנס לאתרים ולבדוק היטב את המועדים ע"פ מקום מגוריכם, וזאת כאמור לאור השינויים בין עיר לעיר.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך