logo-kol-ha

5 סימנים לרשלנות רפואית בהריון

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

נשים רבות מעידות שתקופת ההיריון מאוד משמחת ומרגשת, אך מצד שני גם מאוד מלחיצה, וזאת כי לא חסרים סיפורים על בעיות מולדות לצד בעיות שנגרמו עקב רשלנות רפואית. מכאן שחשוב לחוש בשליטה ולהימנע מבעיות מיותרות, ועל כן טוב לדעת שקיימים סימנים שמעידים על רשלנות רפואית. סימנים אלו מוטב להכיר בהקדם, כך שברגע האמת ניתן יהיה לזהותם, לפני שהם מובילים לנזק חמור.

מהי רשלנות רפואית?

רגע לפני שנציף את חמשת הסימנים שמעידים על מקרה של רשלנות רפואית בהריון, נעצור לחדד שרשלנות רפואית אינה נמדדת בהתאם לתוצאה של הטיפול הרפואי, אלא מדובר בחריגה של הגוף המטפל מהסטנדרט הנדרש, כך שבין היתר יש מקרים בהם הרופא אכן נהג ברשלנות, אך לא נגרם כל נזק. בהקשר להיריון, רשלנות רפואית באה לידי ביטוי כאשר המעקב אינו מספיק מקצועי, אינו מעביר את מלוא המידע להורים ואינו ממליץ על הבדיקות הנחוצות, ולו עוד לפני הכניסה להיריון. מכאן שכל אבחון שגוי, החסרת טיפול מסייע לאם, התעלמות מסימנים, או חוסר מעקב אחר פגמים – עשוי להיות תוצר ישיר של רשלנות רפואית.

אי מענה ראוי לתלונות של אישה הרה

אחד מהסימנים הראשונים הוא חוסר תשומת לב לתלונותיה של האישה. אישה הרה יכולה להגיע לרופא הנשים בשל בעיה כזו או אחרת ולקבל תשובה כללית שאינה מעניקה את המענה הנחוץ, אינה מפנה לבדיקה חשובה, אינה מאבחנת את הסיבה, אינה מובילה לבדיקה מקיפה וכדומה. משמע חוסר אבחון מקצועי לצד תסמינים מרתיעים עשוי להצביע על רשלנות מצדו של הרופא המטפל. מה עושים? מתעקשים לקבל יחס יותר מקצועי ואם זה לא עוזר, פונים לקבל חוות דעת שנייה.

חוסר התייחסות למחלה גנטית

אישה הרה אשר יודעת שבמשפחה שלה או של בן זוגה קיימת מחלה גנטית, צריכה להציף זאת בפני הרופא, כאשר הוא מצדו צריך להפנות למגוון בדיקות גנטיות מקיפות. כמו כן, מוטב לעבור בטרם הכניסה להיריון ייעוץ גנטי. פה נציין שאם הרופא מתעלם מהצהרת האם, או מאבחן באופן שגוי את מצבו של העובר, ייתכן ומדובר ברשלנות רפואית.

אי ניהול מעקב תקין

כל היריון צריך לכלול מעקב תקופתי אצל רופא הנשים. מעקב תקופתי צריך לכלול בדיקות מקיפות וכמובן לזהות אם העובר במצוקה, או אם מדובר בהיריון בסיכון. בהתאם לממצאים יש לקבל החלטות מושכלות, אך על מנת לקבלן חשוב לוודא שהרופא מתנהל כראוי – קובע בדיקת המשך מעקב ליעד קרוב, בודק בכל פגישה את מצבו של העובר, מקדיש את מרב תשומת הלב וכדומה.

יש בעיה אך אין הפניה לבדיקה נקודתית

בעת היריון תקין צריך לבצע מספר בדיקות, ולו על מנת לבדוק סטטיסטית ופיזית את מצב העובר. עם זאת, כאשר מבחינים בסטייה בנתונים, או בבעיה פיזית, יש להריץ בדיקות נקודתיות. בהנחה והרופא אינו מייעץ לעבור בדיקות נוספות, או אינו מציג את סך התמונה מבחינת סיכויים, סיכונים וכדומה, הרי שייתכן ומדובר ברשלנות רפואית.

חוסר שיתוף ושקיפות

יש מקרים נדירים בהם הרופא המטפל עורך בדיקות ומגיע לידי החלטה שמוטב להפסיק את ההיריון, ולו על מנת לשמור על חיי האם. בהנחה והרופא מודע לסכנה אך אינו טורח להמליץ על הפסקת היריון, או אינו מספיק ברור בנוגע לחומרת המצב, הרי שייתכן ומדובר ברשלנות רפואית.

לשלוט בסימנים

לאור הדברים קיימים סימנים שמאפשרים לאם להיות עם היד על הדופק – לדעת מתי לדרוש חוות דעת נוספת, מתי להחליף רופא ובאופן כללי מאפשרים לשמור על המשך היריון תקין. בהנחה ובכל זאת התינוק נולד עם בעיה, יש לבחון כיצד התנהל המעקב הרפואי ולשקול להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך