logo-kol-ha

היתרונות של חינוך מונטסורי

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

בשנים האחרונות אי אפשר שלא להתוודע לתפיסות חינוכיות שונות ומגוונות שהרבה מאד הורים מתעניינים בהן או נמשכים אליהן. חלק מהזיקה הזאת נובעת מכך שהרבה הורים מאבדים אמון במערכת החינוך הציבורית הממלכתית ומחפשים פתרון חינוכי אחר עבור הילדים שלהם אבל בהחלט יש גם לא מעט הורים שמכירים תפיסות חינוכיות אחרות ומעדיפים שהילדים שלהם יתחנכו על ברכיהן. אחת מהתפיסות האלה היא הדרך של החינוך המונטסורי. מי שמכיר את השיטה רואה בה את הדרך הנכונה לא רק לגדל ילדים אלא לחנך אותם בכל שלבי ההתפתחות שלהם עד להגיעם לגיל בוגר ולא בכדי אפשר למצוא בישראל כיום גני ילדים ובתי ספר ברוח השיטה. לפני שמקבלים את ההחלטה בנוגע לחינוך הילדים ברוח המונטסורית חשוב להכיר אותה ואת היתרונות של חינוך מונטסורי והעקרונות שמובילים אותה.

 

מהם העקרונות של חינוך מונטסורי?

ראשית, חשוב להבין שכל שיטת החינוך מבוססת על ראייתו של הילד או הפעוט כדמות מרכזית וכאדם בפני עצמו. למרות גילו הצעיר ולמרות שאין הוא מקבל החלטות בנוגע לחייו – עדיין כל החלטה שמתקבלת על ידי המבוגרים שנמצאים סביבו חייבת להילקח תוך כדי שימת הילד עצמו במרכז. הנחת היסוד היא שהילד, בכל גיל, הוא אוטודידקט, כלומר יכול ומסוגל ללמוד ולקלוט דברים בכוחות עצמו ולכן התפקיד של המבוגרים שסביבו הוא ליצור עבורו את התפאורה ואת הסיטואציות המתאימות לשם למידה של החיים עצמם. במידה ומעוניינים להעמיק בעקרונות השיטה מומלץ לגלוש לאתר imameamenet.co.il ולקרוא על דרך הלימוד ועל העקרונות שעומדים מאחוריה. על פי גישה זו לא חייבים מסגרת ברורה ומוגדרת של לימודים כפי שמסגרת זו מוכרת ממערכת החינוך הממלכתית אלא יכול להספיק כל מה שיעורר את הילד לחשיבה, להסקת מסקנות, לביקורתיות, להבנה עצמית ומכל אלה לבסוף תגיע למידה והפנמה של ממש.

 

איך עקרונות החינוך מתורגמים לכדי יתרונות?

על פי דעתם והשקפת עולמם של חסידי השיטה היתרונות של חינוך מונטסורי שהיא מאפשרת הרבה מרחב למידה ואין בה צמצום של תכנים, נושאים או סיטואציות. כל רגע יכול להיות כזה שתהיה בו למידה נכונה, יעילה וממשית כל עוד הילד נכון ללמידה ומתעניין בכל נושא שמונח או נמצא לפניו. בדרך זו אין לחץ על הילד לעמוד בקצב של קבוצה גדולה כמו כיתה, אין תסכול כאשר הילד מתקדם בקצב מהיר יותר מזה של הכיתה שלו, הילד לא חש שעמום כאשר הוא נחשף לחומר לימודי שלא מעניין אותו ובעצם מכיוון שהוא מבצע את הלמידה באופן עצמאי הרי שהקצב ובחירת הנושאים או דרך הלמידה יהיו אישיים ומתאימים לו ולאישיות שלו. למבוגרים יש תפקיד מהותי בתהליך החינוך ואנשי החינוך אשר בקיאים בשיטה יידעו לכוון את הילד, לעורר את הסקרנות הטבעית שלו ואת יצר הלמידה והרצון לדעת עוד ועוד.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך