logo-kol-ha

זכויות נשים עובדות בואו נדבר על זה…

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

לא פעם אנו שומעים בחדשות על מקרים בהם מעמדן של נשים בישראל מתערער, הן במסגרת העבודה, בין אם בבית בחיק המשפחה (אלימות במשפחה), בין אם בממשלה ובין אם במסגרות ובמקומות אחרים. אז האמת היא לנשים עובדות יש לא מעט זכויות אשר משתנות בהתאם לסטטוס שלהן. לנשים יש גם הטבות ממוסדות שונים, וכאשר מדובר באימהות חד הוריות, מדובר בכמה זכויות נוספות. למעשה, החוק במדינה ישראל בא להגן על נשים והוא מחייב על שוויון בעבודה, מניעת אפליה, איסור אפליה בשליחה לעבודה ועוד. גם בהיבט של היריון חלים המון איסורים על מעסיקים כמו איסור פיטורין עובדת בהיריון, אינספור אפליית עובדת בשל היותה הורה, איסור פיטורי עובדת בזמן שהיא עוברת טיפולי פוריות ועוד.

 

מה לגבי הטרדה מינית ?

הטרדה מינית בעבודה נחשבת לבעיה של ממש. סוג של מגפה שלצערנו עדיין באמצע שנות ה-2000 אנו מתקשים לעצור. גם כאן, החוק בא להגן על נשים והוא אוסר לאפלות נשים על רקע של הטרדה מינית. מתי תדעי שאכן הטרידו אותך מינית? הרי הגבול כל כך דק. האם העובדה שעובד אחר מספר בדיחה גסה או מדבר בשפה מינית או מפגין לעברך כל מיני תנועות בוטות – האם מדובר בהטרדה מינית? אז כן, היום החוק בא להגן על נשים במקומות העבודה שלהן ולא רק פגיעה שהיא פיזית כמו אונס או מעשה מגונה, מוגדרת בתור הטרדה מינית.

 

מה החוק אומר לגבי זכויות נשים עובדות?

במדינת ישראל נחקק חוק שמחמיר מאוד במצבים בהם ההטרדה המינית מתקיימת במקום העבודה. למעשה, מחקרים רבים מצאו קשר ישיר בין מקומות עבודה בהם מתאפשרת שפה מינית ומתקיימים בהם מקרים של הטרדה מינית, לבין קיום של אפליה אמיתית.

 

אז איך מגדירים הטרדה מינית בעבודה?

ובכן, הטרדה מינית היא התנהגות מילולית או פיזית עם אופי מיני שבאה בהכרח לפגוע בכבוד (אישה או גבר), בפרטיות ובזכות האדם שכלפיו מופנית ההטרדה. ההטרדה כאמור יכולה לבוא לידי ביטוי ברמיזות מיניות, שפת גוף מינית, הפגנת תנועות מיניות כלפי הנפגע, הצגת תכנית מיניית וגם פגיעה שהיא פיזית.

 

אמנם רוב מקרי הטרדה מינית מתקיימים כאשר הנשים הן אלה שחוות את הפגיעה, אך לעתים זה גם מתקיים בצורה ההפוכה וכן חשוב לקדם את הנושא ולהעלות את המודעות לגביו. חשוב להכיר בכך כי החוק במדינת ישראל מטיל את רוב האחריות על המעסיקים ותפקידם ומנוע מקרים כאלה. מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין, כאשר הנפגע או הנפגעת, יכולים להגיש תלונה בבית הדין לעבודה ואף במצבים מסוימים לדרוש בגין קבלת פיצויים.

 

אם נפגעת מהטרדה מינית אך את/ה חושש/ת להתלונן, יש מגוון רחב של ארגונים שתפקידם לסייע במקרים כאלה הן לתמיכה והן מבחינה משפטית וליווי מקצועי.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך