logo-kol-ha

תפקיד המוזיקה בהתפתחות הילד

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

הילדים שלנו חשובים לנו. אנחנו עושים כל מה שצריך ודרוש כדי לתמוך בהתפתחות שלהם וללוות אותם, להתוות להם דרך טובה ונכונה, לחנך, להציב גבולות, לכייף, לצבור חוויות וגם להקשיב. אחד התחומים שיותר משפיעים על תהליכי התפתחות הילד במגוון של היבטים: קוגנטיבי, רגשי, התנהגותי, חושי ועוד הוא תחום המוזיקה. למעשה, תפקיד המוזיקה בהתפתחות הילד משמעותי ביותר וכשילד נחשף למוזיקה מגיל צעיר, מחקרים מראים אפילו עוד מהבטן שהעובר גדל לו אט אט ברחם. כבר אז תינוקות לומדים איך להגיב לצלילים ולזהות אותם.

 

איך לחשוף את הילד שלנו למוזיקה כבר מגילאים צעירים ועד גילאים בוגרים יותר?

עוד הרבה לפני שהילדים שלכם יתחילו להתנסות במוצר הפופולארי – אוזניות אלחוטיות, תוכלו לחשוף אותם למוזיקה במגוון של דרכים. תינוקות וילדים בכל הגילאים מגיבים למוזיקה ומתחילים לזוז כאשר הם שומעים אותה ונחשפים אליה. מוזיקה תורמת לשיפור היציבה, חיזוק המוטוריקה ואף משפרת תהליכי ריכוז ולמידה. מוזיקה מרגיעה את הילדים, היא עוזרת להם להירדם ולישון טוב יותר והיא גם תורמת לפיתוח השפה. זה קורה כמו קצם, בשל העובדה שבזמן שהמוח שלנו נחשף למוזיקה, הוא חווה קישוריות מקצוות של חלקים במוח. הנה כמה דרכים מדהימות שיאפשרו לכם לחשוף את הילדים שלכם למוזיקה כבר מגיל צעיר.

 

מוזיקה בהריון

שעובר נמצא ברחם, הוא מפתח את מערכת השמיעה שלו. הוא כל הזמן חשוף לצלילים כמו למשל הקצב של הלב, הדם שזורם בתוך הגוף של אמא שלו ועוד. הוא גם מסוגל לקלוט קולות, רעשים וצלילים חיצוניים ולכן אם את בהריון, כדאי לך בכל הזדמנות להאזין למוזיקה ולקרב את הסאונד אל הבטן. תוכלי להקשיב למוזיקה שאת אוהבת להאזין אליה, או לפלייליסטים שמתאימים לתינוקות כמו בייבי מוצארט למשל.

 

תפקיד המוזיקה בהתפתחות הילד מגיל לידה

גם כאן המוזיקה תורמת מאוד לתהליכים התפתחותיים. תוכלי לשיר לתינוק שלך בכל פעם שאת מרימה אותה על הידיים, לזמזם מנגינות עדינות, לשיר לו שירי ערש לפני השינה, לשיר לו שאת מקלחת אותו ועוד.

 

מוזיקה לגיל שלושה חודשים עד שנה

כעת תוכלי להתאים את החשיפה המוזיקלית לתהליכי ההתפתחות של הילד שלכם. שהוא עדיין שוכב, ניתן לרכוש כל מיני סוגים של כלי נגינה מותאמים גיל כמו רעשנים ולהראות לו אותם. ככה הוא גם נחשף למראה של הרעשן וגם לצלילים שלו. שהוא מתחיל לזחול אפשר לרכוש כל מיני משחקים מעודדי זחילה כמו כדורים או בובות שזזות וזה כמובן משלב מנגינות מסוגים שונים. בשלבי ישיבה אפשר לרכוש קוביות מוזיקליות שגם עושות אורות, קולות וצבעים. כבר מגיל 4 חודשים אפשר להשתתף ביחד איתו בכל מיני מסגרות וחוגים המשלבים פעילות מוזיקלית. ניתן גם לשלב מוזיקה בבית בכל הזדמנות, להקשיב ביחד לשירים, לרכוש שירים מנגנים, לרכוש בובה מיוחדת או מובייל שמשמיע מוזיקה בזמן הירדמות ועוד.

 

מחקרים מראים כי :

השמעה של מוזיקה עבור ילדים בגילאי 6-12 תורמת לשיפור וחיזוק הראייה ותורמת להעלאת רמת האייקיו. בנוסף, מוזיקה תורמת להרגעת ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז תורמת לתהליכי התפתחות בתחום השפה ומשפרת את אוצר המילים שלהם.

 

לסיכום, למוזיקה תרומה אדירה לתהליכי התפתחות בכל גיל ולכן שווה להשקיע מחשבה, זמן ואנרגיה ולשלב אותה בבית וגם בחוץ. היום יש מגוון רחב של מוצרים כמו כלי נגינה מעץ, אביזרים המשלבים מוזיקה, בובות מוזיקליות שיכולים לתרום לתהליך הזה. כמובן, שכדאי לשייך שירים לכל מיני פעולות שאנחנו עושים עם הילדים שלנו כמו האכלה, מקלחת, זמן שינה ועוד.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך