logo-kol-ha

אלימות במשפחה – אל תישארי לבד

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

במקומות רבים ברחבי הארץ מציינים במהלך השנה ימי מאבק למען אלימות במשפחה. למעשה, קיים יום מאבק בינלאומי במטרה למנוע אלימות נגד נשים שחל בחודש נובמבר. היום הזה כולל שילוב של קמפיינים ציבוריים, הרצאות , העברת מידע רלוונטי בנושא לציבור הרחב ועוד. אלימות במשפחה קיימת בכל מקום, בכל עיר, בכל יישוב, בכל שכבות האוכלוסייה, בכל גיל. אלימות יכולה לבוא לידי ביטוי באופן מיני, פיזי, רגשי – מנטלי ואפילו כלכלי. ככל שרמת המודעות בארץ תעלה בנושא, כך הסיכוי להציל חיים של משפחות שלמות עולה.

 

איך תדעי שאת נמצאת תחת הקטגוריה של אלימות במשפחה

עוד לפני שמגיעים למצבים כמו רישום משטרתי, הגשת כתב אישום, אלימות פיזית קיצונית וכדומה, יש לא מעט סימנים שיכולים להעיד על כך שאת נמצאת בסיטואציה מורכבת שדורשת התייחסות מיידית. אפשר לקרוא לזה סוג של נורות אזהרה שלא ניתן להתעלם מהן.

  • פוגע ומבקש סליחה- מדובר באחד מדפוסי ההתנהגות הכי מוכרים אצל גברים. הם קודם כל פוגעים, מקללים, מרימים אפילו יד ואך כך מבקשים את סליחתן של בנות הזוג. מתנצלים, מנסים לכפר. טעות מהסוג הזה עושים פעם אחת וגם זה נחשב ליותר מדי.
  • פחד – אם את מרגישה שאת כל הזמן חיה בפחד, שאת ”הולכת על ביצים“ בביתך שלך, פוחדת להביא את עצמך לידי ביטוי, יכול מאוד להיות שאת מאויימת והפחד מנהל אותך ועלייך לפנות לעזרה וסיוע חיצוני עוד לפני שהמצב מחמיר.
  • שינויים במצב הרוח- התפרצויות של זעם, שינויים במצבי הרוח באופן קיצוני של בן הזוג, סיטואציות כמו דרישה לנתק את הקשרים שלכם עם האנשים הקרובים לכם, חייבים גם כן להדליק אצלך נורה אדומה.
  • שליטה כלכלית – זה ממש לא משנה אם את עובדת, עובדת במשרה חלקית או לא עובדת כלל וכלל. אם בן הזוג שלך מנהל אותך מבחינה כלכלית, בודק כל הזמן על מה את מוציאה ועל מה את לא מוציאה כסף ואם את צריכה את האישור שלו להוציא כספים, קטנים או גדולים, מדובר גם כן בסוג של אלימות.

 

כמובן שאלימות מילולית ופיזית הם כבר השלב הבא, מצבים מהם אסור להתעלם.

 

נחשפת לאלימות בתוך המשפחה – מה עלייך לעשות?

אם נחשפת לאלימות בתוך המשפחה, אלימות, פיזית, כלכלית או רגשית, עלייך לפנות לייעוץ או טיפול על ידי איש מקצוע. אותו איש מקצוע, מחוייב ליידע אותך על האפשרות של לפנות למשטרה דרך המחלקה לשירותים חברתיים או דרך מרכזים הקיימים בכל הארץ שמטרתם למנוע אלימות במשפחה. אותו איש מקצוע אמור למסור למטופל את הכתובות ואת מספרי הטלפון של אותם מקומות. הפנייה יכולה להיות לאחות או רופא, עובדים במערכת החינוך, עובדים סוציאליים, שוטרים, עורכי דין ועוד.

 

בנוסף, קיים קו חירום ארצית לאלימות במשפחה אשר פועל 24 שעות ביממה. הקו פעיל בעברית, ערבית, רוסית ובאמהרית. קיימים קווים נוספים לנפגעי ונפגעות תקיפה מינים עבור נשים, נערים וגברים, נשים ערביות, דתיות וניתן גם לקבל סיוע דרך אפליקציית ווטסאפ.

 

מכירים מישהו שחשוף לאלימות במשפחה? מה אפשר לעשות?

אם אתם מכירים חבר/ה, שכן/ה, קרוב/ת משפחה, קולגה או כל אדם אחר שחווה אלימות ביום יום שלו, אל תעמדו מהצד ותשתקו. יש המון דברים שאתם יכולים לעשות כמו למשל  לפנות למשטרה. אם אותו אדם משתף אתכם במה שמתרחש אצלו בבית, מומלץ להפנות אותו למקומות התמיכה הקיימים ולהיות עבורו אוזן קשבת וכתף תומכת. שימו לב לסימנים, גלו ערנות ותפעלו.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך