logo-kol-ha

תחושת מלאות בבטן העליונה – ממה זה יכול להיגרם וכיצד מטפלים?

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

אם לאחר ארוחה, גם כזאת קטנה יחסית, אתם חשים תחושת מלאות בבטן העליונה לאורך זמן, ייתכן שאתם סובלים מקשיי עיכול על רקע קיבתי. ללא טיפול מתאים סביר להניח כי התחושות המעיקות לא ייעלמו מעצמן, ולכן חשוב מאוד למצוא  מזור לבעיה וכמה שיותר מהר. על הסיבות שגורמות לבעיה וכיצד ניתן לטפל בה בצורה יעילה באמצעות הרפואה הסינית, תוכלו ללמוד מייד.

 

מה יכול לגרום לתחושת מלאות בבטן?

במידה ואתם סובלים מתחושת מלאות בבטן העליונה ומנפיחות שלא קשורה להשמנה, כמו גם מתסמינים נוספים דוגמת תחושת שובע מוקדמת מידי, כאבים ותחושות צריבה קשות ברום הבטן וכל זאת למשך 3 חודשים ויותר, עליכם לפנות לאבחון אצל רופא הגסטרו. במידה ולא יתגלו שום ממצאים פתולוגיים שיכולים להסביר את אותם תסמינים, הרי שככל הנראה אתם סובלים מבעיית עיכול שכיחה הקרויה דיספפסיה תפקודית ואשר תוקפת את מערכת העיכול העליונה, בחלק העליון של הבטן. תופעה זו נפוצה בקרב עד כ-25% מהאוכלוסייה הבוגרת במדינות המפותחות והיא יכולה לכלול גם תסמינים נוספים דוגמת בחילות, הקאות, גיהוקים, שיהוקים ועלייה של מיצי עיכול.

 

אותה תחושת מלאות בבטן העליונה עשויה להופיע לאחר ארוחה אך גם בין הארוחות, וכך גם לגבי שאר התסמינים, שיכולים להופיע לאורך זמן ובאופן כרוני ולהשפיע לרעה על איכות החיים של הסובל מהם. הסיבות לדיספפסיה אינן ידועות לגמרי, אך בין אלה שכן מוכרות ניתן לציין בעיות בפעילות המכנו-פיזיולוגית של הקיבה, רגישות לסוגי מזון שונים, זיהומים חיידקיים (כגון הליקובקטר פילורי), גורמים נפשיים (מתח, חרדה ועוד) ולעיתים אף שינויים הורמונליים שבאים לידי ביטוי לאורך החיים עם הגיל, במהלך הריון ועוד. גם עישון, צריכה מופרזת של קפאין או שוקולד, צריכת מזונות שומניים, חריפים או חומציים מאוד, צריכת משקאות ממותקים ו/או מוגזים תורמת להאצה בביטוי התסמינים.

 

הטיפול הרפואי בדיספפסיה

במידה והתסמינים קלים ומדובר באדם צעיר יחסית, אין צורך באבחון ובטיפול מיוחדים ולעיתים מספיקים שינויים קלים באורח החיים על מנת לפתור את הבעיה. למשל, לאכול ארוחות קטנות ולא כבדות מידי, לסיים לאכול שעתיים לפני השינה, להגביה את הכרית ולשנות מעט את התזונה. במידה והתסמינים קשים או כאשר מדובר באדם מבוגר יותר, רצוי להגיע אל רופא הגסטרו לאבחון.

 

אם לא מתגלים ממצאים שיכולים להסביר את התסמינים (למשל, ממאירויות, מחלות נוירולוגיות, בקע וכו') ומחליטים שמדובר בדיספפסיה, הרופא המטפל עשוי לבחור במספר שילובי תרופות, בין היתר נוגדי חומצה להפחתת רמת חומציות הקיבה, תכשירים פרוקינטיים (להגברת קצב העיכול), שימוש בתרופות מייצבות מצב רוח (נוגדי דיכאון ונוגדי חרדה) ולעיתים תוספת של תרופות נוגדות כאבים. הטיפול הרפואי עשוי לכלול גם ייעוץ תזונתי.

 

העלמת תחושת מלאות בבטן העליונה באמצעות רפואה סינית

פתרון נוסף אשר אנשים רבים פונים אליו כאשר הם סובלים מדיספפסיה שגורמת להם להופעת תחושת מלאות בבטן העליונה ולתסמינים מציקים נוספים, הוא טיפולי רפואה סינית. מדובר בסוג של רפואה אלטרנטיבית אשר כוללת כמה היבטים:

  • שינוי תפריט תזונתי – במטרה להימנע ממזונות שמגרים את הקיבה וגורמים לבטן להתנפח (מאכלים חומציים, שומניים, חריפים, שוקולד, קפאין ומשקאות מוגזים) ולעודד צריכת מזונות שמשפרים את העיכול ומחזירים את הקיבה לפעולה סדירה ותקינה (זרעי שומר, שקדים לא קלויים, חלב שקדים, חלב אורז ועוד).
  • צמחי מרפא סיניים – אשר תורמים לאיזון הורמונלי ונפשי ועוזרים להשיב את מערכת העיכול בחזרה לפעילותה התקינה. למשל, ג'ינג'ר וקמומיל בחליטה.
  • דיקור סיני – מטפל במה שקרוי "התלקחויות" קשות ומסוגל לטפל בתסמיני הדיספפסיה בצורה מהירה ויעילה.

 

הרפואה הסינית מאזנת את המטופל גם מהבחינה הנפשית וכל זאת ללא שימוש בתרופות, ללא התפתחת תלות, ללא תופעות לוואי ותוך התאמה אישית לכל מטופל, גילו ומצבו הבריאותי.  בהחלט שווה לנסות.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך