logo-kol-ha

אסתמה של העור

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

אלרגנים הם חומרים שמובילים לתגובה אלרגית, וחודרים לגוף באמצעות שאיפה, בליעה, מגע או הזרקה. ישראלים רבים סובלים מהשפעות אסטמה של העור, שהתסמינים שלה דומים לתסמיני אסתמה, וכוללים קוצר נשימה וצפצופי נשימה.

משמעות אסטמה של העור היא שהאלרגנים מעוררים את התסמינים, וגורמים לתגובה אלרגית, מכיוון שמערכת החיסון חושבת בטעות שהם מזיקים. המערכת החיסונית מגיבה על ידי שחרור חומר שנקרא אימונוגלובולין E, או IgE. יותר מדי מחומר זה מעורר דלקת או נפיחות בעור.

רופא מאשר אבחנת אסטמה של העור, ברוב המקרים באמצעות בדיקת עור או דם. בדיקות אלו מסייעות לקבוע אם אלרגיות עונתיות או אלרגיות שנמשכות כל השנה, מעוררות את האסטמה. מידע מקצועי נוסף באתר של העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס ובשורות הבאות.

מהם הגורמים הנפוצים לאסתמה של העור?

למידת ההימנעות מאלרגנים היא המפתח להתמודדות עם אסטמה של העור, וחשוב להבין איך להימנע מאלרגנים נפוצים אלה:

קרדית אבק

אלו הם חרקים דמויי עכבישים קטנים מכדי שניתן יהיה להבחין בהם. הם ניזונים מפתיתי עור אנושיים, וגם חלקי הגוף והצואה של קרדית האבק נחשבים לאלרגנים.

הם נמצאים במזרנים, בכריות, בשיחים, ברהיטים מרופדים, בכיסויי מיטה, בבגדים, צעצועים ממולאים, אריגים, וכן הלאה. במידה ואתם אלרגיים, אך עדיין לא ביצעתם טיפול נגד קרדית האבק, זה הזמן לנקות בשואב אבק עוצמתי את הספות, המזרנים, הוילונות וכל מקום אחר שיכול לצבור אבק לאורך זמן. בנוסף, תוכלו להזמין ניקוי מקצועי וכך להיפטר מהקרדית לתקופה הקרובה.

עובש

עובש צומח כמעט על כל משטח בתנאי לחות חיצונית. עובשים רבים חיים באדמה או על עלים, עצים ושאריות צמחים. בתוך הבית, ניתן למצוא אותם בקומות קרקע לחות, ליד ברז או צינור דולף, או בתא מקלחת או אמבטיה רטובים. עובשים מייצרים נבגים זעירים, שהם כמו זרעים, על מנת להתרבות. נבגים אלו מופצים בקלות באוויר. עובש יכול להיגרם גם כתוצאה מבעיות של רטיבות ונזילות. אם אתם מזהים עובש על הקירות, בחדר האמבטיה או בכל מקום אחר, זה הזמן לטפל בזה בצורה יסודית משום שעובש לאורך זמן יכול לגרום להמון בעיות בריאותיות ולא רק לאלרגיה.

חיות מחמד

שתן של חיות מחמד, צואה, רוק, שיער או קשקשים נחשבים לאלרגנים. אבל חשיפה לאלרגנים אלו אפשרית גם ללא גידול חיות מחמד בבית או ביקור במקומות שבהם מוחזקים בעלי חיים.

אלרגנים של בעלי חיים מתגלים לעתים קרובות במקומות שבהם לא חיים בעלי חיים, ונשיאתם אפשרית על ידי אנשים שיש בבעלותם בעלי חיים, או שהיו בסביבתם, עם העברתם ממקום למקום.

אבקה

אבקה מעצים ועשבים היא אלרגן נפוץ. חלקיקים מוטים אלו מגיעים לרוב לשיא בעונות שונות של ה שנה, אבל הם עשויים להישאר בבית ובתעלות האוויר של מערכת מיזוג האוויר, במשך כל השנה.

איך הגוף מגיב לאסטמה של העור?

אנשים שסובלים מאסטמה של העור, חווים ברוב המקרים תסמינים לאחר נשימה או בליעה של חומרים שגורמים לאלרגיה, כגון אבקה, עובש, וחשיפה לאלרגנים שונים. התסמינים כוללים:

  • נזלת או אף סתום
  • גירוד בעיניים, בפה או בעור
  • התעטשות תכופה
  • לחץ בגרון
  • בעיות נשימה
  • בחילות והקאות.
  • חום.

אסטמה של העור יכולה להיות עונתית או רב שנתית. אסטמה עונתית מתרחשת בעיקר באביב, בקיץ או בתחילת הסתיו, עם חשיפה לנבגי עובש או אבקה. אסטמה רב שנתית נמשכת כל השנה, עם חשיפה לקרדית אבק, קשקשים של חיות מחמד או שאיפת חומרים אלרגנים שונים.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך