logo-kol-ha

בדיקות שחשוב לעשות בגיל השלישי – מענה רחב ויעיל

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

מטבע הדברים, בגיל השלישי מתגבר הצורך בביצוע בדיקות רפואיות שונות. יש לכך סיבות רבות – מערכת החיסון עשויה להיחלש, הסיכון למחלות שונות עלול לגדול, תרופות שלוקחים גורמות לעתים לתופעות לוואי ומסבכות את המצב ועוד. מצד שני, ישנו מגוון רחב של בדיקות מתקדמות, אשר מאפשרות לאבחן את המצב. אלה כמה דברים, אשר חשוב ומעניין לדעת על כך:

מטרות עיקריות

ראשית, נציין בקצרה, שלביצוע בדיקות כאלה יש כמה וכמה מטרות חשובות, בהן

  • הבנת המצב – הבדיקות מספקות יכולת לקבל במהירות, מידע רב ומדויק על המתרחש בתוך הגוף.
  • זיהוי מוקדם – באמצעות מידע זה, ניתן לעתים לזהות מחלות מסוכנות, כאשר הן עדיין בשלב ראשוני וקל לטיפול.
  • אישור אבחנה – אם בעקבות האבחנה דרוש הליך רפואי מסוכן או יקר במיוחד, ברור שרצוי לפני כן לאשר את הערכות הרופאים. בדיקות רפואיות עשויות לשמש, גם כעזר לאישור אבחנה של רופא.
  • מעקב – לאחר טיפול רפואי מסוג כזה או אחר, ניתן לבצע בדיקות תקופתיות, בכדי לוודא שהחולי לא חוזר. לאחר ניתוח, בדיקות עשויות להידרש בכדי לוודא שהכול כשורה.

סוגי בדיקות מיוחדים

בגדול, ניתן לחלק את סוגי הבדיקות לשניים: שיטות בדיקה לשימוש כללי ושיטות בדיקה יותר ממוקדות. אלה שתי דוגמאות, לבדיקות ממוקדות מסוגים שונים:

  • בדיקת emg – בדיקת Electromyography (בדיקת מוליכות עצבית), אשר מאפשרת אבחון של המערכת העצבית ומערכת השרירים.
  • צפיפות עצם – בדיקת צפיפות עצם היא סוג של בדיקת רנטגן, אשר משמש לאבחון אוסטאופורוזיס.
  • מיפוי לב – צילום שנעזר בקרינה, אשר נפלטת בעקבות הזרקת רדיואיזוטופים לגוף הנבדק. הבדיקה מיועדת בעיקר לאבחון מצב הלב. למשל בהקשר מחלת לב כלילית או אוטם בשריר הלב.
  • בדיקות מאמץ – הוספת אלמנט של מאמץ (למשל בעקבות הליכה על הליכון), לבדיקות מסוגים שונים.

אולטרסאונד

בדיקות אולטרסאונד מהוות סוג בדיקה כללי נפוץ מאוד, מבוסס גלי קול. מלבד הדמיית מצב, השימוש בגלי קול מאפשר גם לזהות ולהציג כיוון ומהירות תנועה בכלי הדם. זו היא בדיקה בטוחה מאוד, מאחר שהיא לא עושה שימוש בקרינה. אין לה תופעות לוואי והיא לא פולשנית. אם כי ניתן להשתמש בה גם כבדיקה פנימית. המכשיר שבאמצעותו מבצעים את הבדיקה, יכול להיות מכוון בזמן אמת ליעדים שונים בגוף, בזוויות שונות לפי בחירת הרופא הבודק. יכולת זו, מוסיפה לגמישות בשימוש בבדיקה זו.

רנטגן

טכנולוגיית בדיקות הרנטגן, היא כידוע בין הוותיקות ביותר בתחום הבדיקות הרפואיות. ממוגרפיה היא ואריאציה של צילום רנטגן, ייעודית עבור אבחון השד. היא חשובה גם בהקשר של בדיקות בגיל השלישי. לנשים מעל גיל חמישים, ממליצים לעשות בדיקת ממוגרפיה פעם בשנתיים או יותר. מדובר בבדיקה מהירה (כחצי שעה) ובלתי פולשנית, אשר משמשת לגילוי מוקדם של סרטן שד.

CT

במסגרת בדיקות בגיל השלישי, ישנו פעמים רבות דגש מיוחד על הלב. Computed Tomography (CT או טומוגרפיה ממוחשבת) זמין גם עבור בדיקות לב, שאז הוא ידוע בשם CT לב. בבדיקה זו, מספר גדול במיוחד של צילומים מתבצעים על אזור הלב, במהירות רבה. הצילומים משולבים באמצעים ממוחשבים ותוך זמן קצר, בכדי להפיק תיאור תלת ממדי מפורט של מצב הלב.

במקרים שבהם דרוש צנתור, CT לב עשוי להחליף אותו, באופן בלתי פולשני. "צנתור וירטואלי" כזה, עשוי לשמש למשל עבור בדיקת מסתם מלאכותי או "סטנט", אשר הותקנו בגוף המטופל בעבר. כמובן, ככל שהגיל עולה, כך גובר הסיכוי שיהיה צורך בבדיקות מצב כאלה.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך