logo-kol-ha

כל מה שרציתם וצריך לדעת על עששת

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה


מגיל קטן ההורים שלנו מספרים לנו עד כמה חשוב לשמור על בריאות השיניים. עד כמה חשוב לצחצח, להגביל את עצמנו במתוקים, להיות במעקב אצל רופא השיניים ולא להזניח את אחד האיברים החשובים בגוף שלנו. אחת הבעיות הפופולאריות אצל מטופלים בכל הגילאים היא עששת. עששת מתרחשת כשהאמייל או פני השטח של השן נפגעים עקב התקפות חומצה. מצב זה עלול לגרום לחורים בשיניים. הפה מלא באופן טבעי בחיידקים טובים ורעים. חיידקים רעים מתחברים עם סוכר ועמילן מהמזון שאתם אוכלים ויוצרים חומצות, שתוקפות את האמייל וגורמות לו להישחק.

איך נמנעים?

רובד עלול להצטבר, וברגע שהוא מתקשר, הוא הופך לאבנית, מה שעלול לגרום לגירוי חניכיים ולמחלות חניכיים. האמייל יכול לחדש מינרלים שהוא מאבד ולהשיב כוח באמצעות רוק ופלואור. ניתן למצוא פלואור במשחת שיניים, מים וגם אצל רופא שיניים ברעננה. הימנעות או הגבלת צריכת מזונות עמילניים וממותקים מסייעת גם היא במניעת ריקבון.

סימנים ותסמינים

סימן מוקדם אחד לעששת הוא כתם לבן על השן, במצב שמצביע על אובדן מינרלים. בשלבים המוקדמים של עששת, עדיין ניתן לשנות את המצב באמצעות הקפדה על הרגלי היגיינת הפה והקפה על תזונה בריאה.

אבל אם הריקבון ממשיך להתקדם, השן תמשיך לאבד יותר מינרלים. כשהאמייל הופך להיות חלש מדי, חור עלול להתחיל להיווצר. בהתחלה לא ניתן להבחין בסימנים גלויים של עששת שיניים. אבל ככל שהמצב מחמיר, העששת עשויה להתחיל לגרום לאי נוחות וכאב. מצב זה עלול לגרום לרגישות מוגברת בשיניים. אם האזור מזוהם, עשויה להיווצר מורסה ולגרום לנפיחות ולחום.

רופא השיניים יקבע מצב של עששת באמצעות ביצוע בדיקה ויזואלית. בחלק מהמקרים, יתכן שיהיה צורך גם בצילומי רנטגן.

גורמי סיכון

הגורם העיקרי לעששת הוא היגיינת פה לקויה וצריכה מוגזמת של מזון ממותק ועמילני. הנה גורמים נוספים שעלולים להגביר את הסיכון לעששת:

  • זרימת רוק לקויה או יובש בפה.
  • העדר כמות מספקת של פלואוריד.
  • נסיגת חניכיים.
  • הזדקנות.
  • שתייה מבקבוק, שזה המקרה בקרב תינוקות ופעוטות.

טיפול בעששת ובחורים בשיניים

הטיפול המשמש לעששת תלוי בחומרת הבעיה. הנה אפשרויות טיפול שונות שרופא השיניים עשוי להמליץ עליהן:

סתימות. במקרה של חורים, רופא השיניים ינקה את האזור, יסיר את הרקמה הרקובה וישקם את השן על ידי מילויה.

טיפולי פלואוריד. ניתן לתקן עששת מוקדמת באמצעות טיפולי פלואוריד.

טיפול שורש. אם הזיהום הגיע לעיסה, יתכן שיהיה צורך בטיפול שורש כדי להסיר את העיסה שנרקבה ולנקות את החלק הפנימי של השן. לאחר מכן, רופא השיניים שלכם יבצע סתימה זמנית עד שיתרחש שיקום סופי והכתר יהיה מוכן.

עקירת שיניים. במקרים רבים, עקירה היא האפשרות האחרונה אם אפשרויות טיפול אחרות כבר אינן מספיקות לטיפול במצב, או אינן אפשריות עוד. לאחר עקירת השן או השיניים, רופא השיניים עשוי להמליץ גם על התקנת גשרים או שתלים. יש למלא את הרווח כדי למנוע מהשיניים מסביב לזוז ולהיפגע.

ביקורים קבועים אצל רופא השיניים

יש להתייעץ עם רופא השיניים לגבי הצורך בטיפולי פלואוריד להגנה על השיניים. חשוב לעבור טיפולי שיננית ובדיקות שיניים באופן קבוע, שכן אפילו עם צחצוח יומי ושימוש בחוט דנטלי, פסולת עדיין עלולה להצטבר בפה.

טיפים חשובים לשמירה על בריאות השיניים

  • יש להקפיד על צחצוח יסודי של השיניים ולצחצח בעדינות במעברים שבין השיניים לבין החניכיים.
  • יש להתאים את סוג המשחה לרמת הרגישות שלכם.
  • מומלץ לעבור פעם ביום לפחות עם קיסם או חוט דנטלי במעברים שבין השיניים.
פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך