logo-kol-ha

בריחת שתן לאחר לידה זו לא גזירה משמים

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

גוף האישה משתנה לאחר הלידה, הדבר טבעי לגמרי. תופעות נשיות כמו דימום, עייפות וחוסר נוחות לא מהוות בהכרח סיבה לדאגה והן זמניות וחולפות מעצמן, אך בחלק מהשינויים רצוי וכדאי לטפל לדוגמא בתופעה של בריחת שתן לאחר לידה.

רוב הנשים מחלימות ומתאוששות מההריון והלידה ללא סיבוכים, אך גם בתקופה שמיד לאחר הלידה תתאכזבו לגלות שקיימות תופעות מטרידות לא פחות – חלקן גופניות חלקן אסתטיות וחלקן משפיעות על הצד המנטלי. אך אל דאגה – חלק מהתופעות הללו הינן זמניות והן תחלופנה מעצמן אך בחלק מהשינויים ניתן ומומלץ לטפל. אחת התופעות המלוות אחוז גדול מקרב היולדות הינה בריחת שתן אחרי לידה

בריחת שתן לאחר לידה היא תופעה שכיחה, אחת מכל ארבע נשים חווה מצב זה לאחר לידה. התופעה עלולה להופיע כתוצאה מסיבות כמו גנטיקה, לידה באמצעות מכשירים (למשל ואקום), לידה של כמה עוברים ועוד…  משפיעים על תפקוד השרירים החל ממתן השתן ועד להפרעות בחיי המין. 

למה זה קורה?

תהליך הלידה הוא אמנם טבעי, אך במהלכו נוצרים שינויים במבנה וברצפת האגן היכולים לתת אותותיהם באופן מיידי או כעבור מספר שנים מהלידה. השינויים קשורים בעיקר להיחלשות של שרירי רצפת האגן ולצניחה של שלפוחית השתן למיקום נמוך יותר באגן. בתהליך הלידה עוברים שרירי קרקעית האגן אירוע טראומתי, נשים היולדות לידה וגינאלית. מייצרות מתח כאשר ראש התינוק יוצא החוצה כנגד שרירי רצפת האגן. כמו כן במהלך לידות בהן קיימת התערבות מכשירנית, לידת ואקום, זירוז, או לידה מוארכת, גורמת לשרירים למתיחה והחלשות משמעותית. בנוסף, במהלך ההיריון מופרשים הורמונים הגורמים לרפיון שרירים כללי שמטרתם לסייע בהרחבת הבטן, לכן נשים עלולות לחוות דליפות שתן.

מחקר שנערך מצא כי לאחר הלידה קיימת פגיעה בעצמות, כגון בצקות או שברים בעצם החיק שיוצרת את החלק התחתון והקדמי של כל צד של האגן, וכן פגיעה בשריר ה-levator ani זהו אחד משרירי רצפת האגן הנפגע במהלך הלידה. אך בעוד הפגיעה בעצמות, מחלימה במשך הזמן, הפגיעה בשריר שנקרע איננו מצליח להשתקם ולהחלים.

כמה זמן זה יכול להמשך?

דליפת שתן אחרי לידה יכולה להיות זמנית, או שתדירותה פוחתת, לאחר כמה שבועות מהלידה, אך לנשים מסוימות התופעה עלולה להמשך תקופה ארוכה יותר של כמה חודשים.  במידה ולאחר ארבע חודשים לא חלה הטבה, מומלץ להתייעץ עם רופא נשים.

איך מטפלים?

ראשית, אל תסתירי ואל תחכי, קיים פתרון טיפולי מניעתי לבעיית בריחת השתן מיד לאחר הלידה וניתן לבצע פעילות לטיפול בה החל מ-6 שבועות לאחר הלידה.

חיזוק השרירים: ניתן לטפל ביעילות עם התרגילים הנכונים עבור שרירי רצפת האגן חיזוק שרירים אלה ביעילות עם התרגילים הנכונים עבור שרירי רצפת האגן. רצוי לבצע תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן עוד בזמן ההיריון ומיד לאחר הלידה. כיווץ ושחרור ניתן לבצע בכל מקום, בישיבה, בעמידה, בנהיגה, אבל הוא חשוב במיוחד גם כאשר מבצעים איזו שהיא פעולה הכרוכה במאמץ.

טיפולים התנהגותיים: התאמה של שתייה ותזונה, אימון של שלפוחית השתן ושימוש בגירוי חשמלי לאזור השלפוחית.

טיפול תרופתי: אותו יתאים הרופא בהתאם למצב הרפואי ולאחר בירור רפואי מקיף. 

טיפולים חדשניים: כמו שימוש בבוטוקס, טיפולי לייזר הגורמים להפרשת קולגן וכסא לתרגול שרירי רצפת האגן שהוכחו כיעילים בשיפור בעיית בריחת שתן.

ניתוח: במקרים בהם הבעיה פוגמת מאד באיכות החיים קיימת אופציה ניתוחית. באמצעות ניתוח המבוצע בטכנולוגיה זעיר פולשני, מדובר בניתוח מהיר בהרדמה מקומית.

 

 

 

 

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך