logo-kol-ha

לא רק מריה מונטסורי – סיפורן של נשים ששינו את העולם

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

בשנת 1976 היסטוריונית אמריקאית בשם לורל תאצ'ר כתבה באחד ממאמריה את הביטוי המכונן "נשים מתנהגות בצורה הולמת עושות היסטוריה רק לעיתים רחוקות". אמנם הביטוי נאמר בהקשר לשירותי לוויות פוריטניים ולטענתה הוצא מהקשרו, אך עם השנים כשחדרו מילותיה לתרבות הפופולרית והודפסו על מיליוני חולצות וכרטיסי ברכה, הבינה לורל שהיא בעצם היסטוריונית שעשתה היסטוריה בעצמה.

כמה עשורים לפני הביטוי המכונן, התפיסה הרווחת הייתה שייעודן של נשים הוא להביא צאצאים ולנהל את משק הבית ולא לרכוש השכלה. מי ששמונה עשורים לפני אותו ביטוי נלחמה בשיניים באותה תפיסה הייתה מריה מונטסורי שכנגד כל הסיכויים הפכה לרופאה הראשונה באיטליה והגתה שיטת חינוך מהפכנית. בזמנים של לפני ואחרי פילסו נשים עם ראיה מיוחדת מנוגדת לעמדה זו את הדרך לשינוי ופתחו את הדלת לנשים במקצועות החינוך, התעשייה, ההנדסה והפוליטיקה. תרומתן של הנשים הללו משפיע על חיי היום יום שלנו עד היום והבאנו לכאן את סיפורן של מספר נשים שמלמדות שעם קצת תושייה כל אחת מאיתנו יכולה לחולל שינוי בעולם.

הפרופסור לחינוך שנשרה מבית הספר היסודי

אלה פלאג מורה אמריקאית פרופסור לחינוך שהלכה לעולמה בשנת 1918 והייתה האישה הראשונה באמריקה שעמדה בראש מערכת בתי ספר עירונית גדולה . אלה נשרה מבית הספר בגיל 10 לאחר שהוריה לא ראו בה פוטנציאל והעדיפו שתסייע בעבודות הבית. אולם היא לא  ויתרה, לימדה את עצמה קרוא וכתוב ובגיל 15 ניגשה לבחינות ההסמכה להוראה. 53 שנים הקדישה אלה להוראה, הייתה מפקחת על בתי ספר ואף כיהנה במועצת החינוך של מחוז אלינוי. את תעודת הפרופסור  שלה קיבלה רק בשנות החמישים והמשיכה לעסוק בחינוך עד שנפטרה ממחלת השחפת.

עורכת הדין היפנית שהייתה האישה הראשונה בבית הנבחרים האמריקאי

פטסי מינק הייתה עורכת דין ופוליטיקאית ממוצא יפני שנולדה בהוואי ב1927  והייתה האישה הראשונה ממוצא אסיאתי שהגיעה לבית הנבחרים האמריקאי. לאחר  שסיימה את לימודי המשפטים בשנות החמישים, נתקלה מינק בקשיים למצוא משרה כעורכת דין בגלל שהייתה נשואה ואם לילד ומוצאה האסייתי. מינק החליטה להילחם בחוק שמפלה אותה כאישה ופעלה כעורכת דין לשינוי חקיקה. זמן קצר לאחר מכן עשתה היסטוריה והפכה לאישה הראשונה שכיהנה בסנאט הטריטוריאלי של מדינת הוואי. לאחר מכן, אף זכתה במושב בבית הנבחרים האמריקאי ולבסוף הייתה הראשונה שכיהנה כראש עיריית הונולולו. לאורך כל חייה ועד למותה נלחמה מינק באפליה כנגד נשים דרך שינוי חקיקה וכלים משפטיים.

המהנדסת שהתחילה כפועלת ייצור והגתה 12 פטנטים

ורנה הולמס  מהנדסת מכונות ממוצא אנגלי שנולדה ב 1989 החלה כפועלת ייצור במלחמת העולם הראשונה והפכה לסוללת דרכן של מהנדסות מכונות ואחראית למוצרים מהפכניים ביניהן מכונות הנשמה. את תחום המכונות למדה ורנה בימי מלחמת העולם הראשונה בה נשים עבדו בבתי החרושת במקום הגברים, באופן לא שגרתי המשיכה בלימודים ובעבודה גם לאחר סיום המלחמה ובמלחמת העולם השנייה כבר עסקה בהנדסת כלי נשק. לאורך הקריירה שלה, הגתה 12 פטנטים שונים של מכשירים רפואיים וחלקי מכונות והייתה האישה הראשונה שהתקבלה למוסד מהנדסי הקטר.

הנערה הפולנייה שייסדה אימפריית קוסמטיקה

הלנה רובינשטיין תעשיינית פולנייה-יהודייה שנולדה בשנת 1917 ואחת הנשים העשירות בתבל. כשהייתה בת 24 בלבד היגרה הלנה לאוסטרליה מבלי שידעה אנגלית וללא כסף, למזלה סגנונה הייחודי והקרמים שהביאה עמה משכו תשומת לב והיא התחילה למכור ולייצר אותם בעצמה. לאט לאט פתחה סלוני יופי וייסדה את אחת מאימפריות הקוסמטיקה הראשונות בימים בהם הבנקים מיעטו לתת הלוואות לנשים. כשהזדקנה תרמה חלק גדול מכספה, ייסדה קרן צדקה המחלקת מענקים למחקר רפואי ולמען אומנות ותרמה אף למדינת ישראל.

הפילוסופית שהפכה את המהפכה הצרפתית לפמיניזם ליברלי

מרי וולסטונקרפט סופרת ופילוסופית ממוצא אנגלי שנולדה במאה ה18 שהייתה הראשונה שתרגמה את המהפכה הצרפתית לזכויות נשים ואחת מאימהות הפמיניזם הליברלי. כחלק מפעילותה נלחמה למען זכויות נשים ויצירותיה שעסקו בשוויון וזכויות אדם.  הפופולריות  לה זכתה עיצבה את הפמיניזם המודרני וכיום היא נחשבת כמקור השראה לתנועות למען נשים שצמחו בתחילת המאה ה-20 ותנועות פמיניסטיות עד היום.

הנשים הללו הן רק קומץ קטן מתוך אלפי נשים פורצות דרך לאורך ההיסטוריה. אישה נוספת עליה נספר במאמר אחר היא אלינור רוזוולט שאמרה "פעם שאתה משיג אומץ, חוזק וביטחון עם כל התנסות בה אתה נעצר להסתכל לפחד בפנים. חובה עליך לעשות את הדבר שאתה חושב שאינך יכול לעשות”

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך