logo-kol-ha

תקרת הזכוכית והשפעתה על נשים

נלי, צוות קול האישה
נלי, צוות קול האישה

נלי, חוקרת העסקים הקטנים מהצד הנשי, ידועה בתור כזו שחופרת לעומק עד שמוצאת את אשר על ליבה ובכיסה

יתכן ששמעת על אפקט תקרת הזכוכית, המחסום הבלתי נראה שמונע מנשים להעפיל לשורות הגבוהות ביותר בעסקים. מה שלא ניתן להבין הוא את עוצמת ההשפעה, גם במאה ה-21.

נשים רבות גם אינן מודעות לצעדים בהם הן יכולות לנקוט על מנת להילחם בצורה עדינה זו של אפליה. אז הנה מה שכל אישה עובדת צריכה לדעת על אפקט תקרת הזכוכית.

מהו אפקט תקרת הזכוכית?

אפקט תקרת הזכוכית הוא התנגדות נרחבת למאמצים של נשים להגיע לשורות העליונות של ניהול בארגונים, תאגידים ועסקים גדולים. לא ברור בדיוק מי אחראי לתופעה, אבל היא התחילה להשפיע באופן משמעותי על נשים מאמצע שנות השמונים.

נשים שנכנסו לכוח העבודה במספרים גדולים בסוף שנות השבעים ובתחילת שנות השמונים, לא הצליחו להתקדם מעבר לרמת ניהול מסוימת. בשנות השמונים, המונח "תקרת הזכוכית" שימש במקרים רבים במקביל למונח אחר, "משרת אם".

נוסחת ההיריון-חופשת לידה-וטיפול בילדים, וההשפעה על היקף ויוקרת המשרות לנשים

באותה תקופה, מקומות עבודה רבים החשיבו נשים בגיל הפוריות כמועסקות עם פחות מוטיבציה ומשמעת בהשוואה לגברים או לנשים מבוגרות. התפיסה הייתה שנשים ייקחו חופשת לידה ארוכה או יעזבו את מקום העבודה לאחר לידת הילדים.

אם נשים חזרו לעבודה, הסברה הרווחת הייתה שהן עובדות פחות מסורות בגלל חובותיהן האימהיות. לכן, חברות רבות ניתבו נשים צעירות ל"משרות אם", שבהן קידומים בתפקיד והעלאות שכר כמעט ולא היו אפשריים.

אבל היום משרת אם נחשבת למיושנת בשל שילוב גורמים

דיני העבודה מחייבים מעסיקים להעניק לכל עובד, גבר או אישה, שלושה חודשי חופשה ללא תשלום בעקבות לידה או אימוץ ילד. חוק זה מאפשר לנשים להישאר בכוח העבודה לאחר הלידה, באמצעות האפשרות להישאר בבית למשך פרק זמן סביר.

ולא רק זה. גם גברים יכולים היום לקחת חופשת לידה. כך שאם משפחה יכולה להרשות לעצמה לחיות על הכנסה אחת, עם תוספת מהביטוח הלאומי, למשך מספיק זמן, ההורים יכולים להאריך את החופשה שלהם ולהישאר בבית במשך מחצית השנה הראשונה לאחר לידת התינוק.

מקומות עבודה מעודדים נשים לעבוד במשרות גמישות

האתגרים המשפטיים ושינוי החשיבה הובילו מעסיקים רבים להציע זמן חופשה נוסף, לעתים בתשלום, גם להורים חדשים. יותר ויותר חברות מציעות הטבות שמעודדות עובדים משני המגדרים למצוא את האיזון בין העבודה לחיים בבית. חלקם מאפשרים גמישות בשעות העבודה, ולעתים מאפשרים אפילו להביא את הילדים לעבודה לחלק מימי החופשות והחגים.

בעוד שנושא משרת אם רווח במקומות עבודה רבים, עדיין נשארה בעיית אפקט תקרת הזכוכית. נשים כבר לא צועדות במסלול ברור לגמרי בקריירה שלהן, אלא מוצאות את עצמן כמעט, אבל לא ממש, בשורות העליונות של משרות יוקרתיות.

תקרת הזכוכית נקראת כך משום שזוהי נקודה שמעבר לה נשים אינן יכולות להתקדם

התקרה עשויה זכוכית כי האישה יכולה לראות מעבר לה, למרות שבחברה של היום, מעסיקים מהססים ליצור מדיניות בכתב שמסמנת על אפליה בוטה נגד נשים. אפקט תקרת הזכוכית נחקר לראשונה בשנות השמונים, ונראה שלא התרחשו שינויים משמעותיים בעשרים השנים האחרונות.

אבל אם תדעי לשמור על המיקוד' שלך, ולהיות פעילה בקביעת נתיב הקריירה שלך, כולל נכונות להילחם על מעמדך במקרה הצורך, את יכולה ליצור שינוי. האמיני בעצמך וחתרי לקרת השגת מטרותייך. עם עוד נשים שלא יוותרו על זכויותיהן, אפשר יהיה להביא לשינוי אמיתי במקומות עבודה.

פייסבוק
לינקדאין
ווטסאפ
כתבות נוספות שיעניינו אותך